1. fejezet - Rendszer és modell. A modellek típusai

Tartalom

1.1. A modellek szerepe a környezeti kutatásokban
1.2. Modell és rendszer kapcsolata
1.2.1. A hasonlóság szerepe az emberi gondolkodásban
1.2.2. Rendszerelmélet
1.3. Modellek és földrajzi alkalmazásaik
1.3.1. A modellek általános sajátosságai
1.3.2. A modellek jellemzői
1.3.3. A modellek típusai
1.4. Számítógépes szimuláció a természetföldrajzban
1.4.1. A számítógépes modellek típusai
1.5. A modellek tesztelése
Ellenőrző kérdések
Irodalomjegyzék

A fejezet céljai: A fejezetben megismerjük a modellezés szerepét a környezeti kutatásokban, a rendszer és modell kapcsolatát, a rendszerelméleti elgondolásokat. Példákat találunk a modellek földrajzi alkalmazásaira, osztályozására, típusaira. Végigkövetjük a modellek tesztelésének főbb lépéseit.

Szükséges ismeretek, fogalmak: környezeti információ, kölcsönhatás, absztrakció, zárt és nyílt rendszer, determinisztikus és sztochasztikus folyamatok, kvantitatív, kvalitatív, fekete-szürke-fehér doboz modellek, tömegegyensúly, energiamegmaradás, tároló egyenletek, verifikáció, kalibráció, validáció.

1.1. A modellek szerepe a környezeti kutatásokban

„… more glamorous to polish mathematical equations (even bad ones) in the office than muddied boots (even good ones) in the field.” /Klemes, J./

Kutatáson, hagyományos értelmezés szerint, a (környezeti) rendszerek természetes és kísérleti körülmények közötti megfigyelését, tanulmányozását értjük. Ezek a megfigyelések segítik a kutatót annak eldöntésében, hogy milyen hipotéziseket állíthat fel a rendszerek felépítéséről és működéséről. A hipotézisek további megfigyelésekkel tesztelhetők és amennyiben igaznak bizonyulnak, azaz megfelelően írják le a rendszert és annak szerkezetét, funkcióit, akkor nevezhetjük végül is ezeket tesztelt elméleteknek, vagy általános törvényeknek.

Mit is ért a tudományos kutató modellen? A modell a valóság absztrakciója, amely a modellezés céljának megfelelő legegyszerűbb módon reprezentálja a komplex valóságot. Az a jó modell, amelyik a legkevesebb paraméterrel és legkisebb komplexitással legjobban megközelíti a valóságot. A modellezés nem helyettesítheti a megfigyelést, de hozzásegíthet a megfigyelések megértéséhez, elméletek kidolgozásához és teszteléséhez.

A modellezés, a tudományos kutatás részeként, az 1950-es évektől vált egyre jelentősebbé. Ezt a folyamatot a modellezési technikák és a számítástudomány fejlődése, a környezeti rendszerek megismerésének egyre nagyobb igénye, valamint az idő- és térbeli extrapoláció, azaz az előrejelzés fontosságának felismerése segítette elő. Gyorsan a környezetkutatók eszköztárának fontos alkotóelemévé vált az ökoszisztémák, a környezet és a különböző populációk – köztük az emberi – kölcsönhatásainak vizsgálatában. Az interakciók megértése, az ember környezetre gyakorolt hatásának egyre mélyebb feltárása és tevékenységének fenntarthatóvá tétele az elmúlt évtizedekben mind fontosabbá vált és ez napjaink legnagyobb globális kihívása.

A környezettudós, geográfus, ökológus szakember a szaktudományok (biológus, fizikus, vegyész, stb.) képviselőihez képest az absztrakció egy sokkal magasabb szintjén vizsgálja a rendszereket (Wainwright, J., Mulligan, M. 2004).