Az egyik legismertebb hiperspektrális berendezés az AVIRIS szenzor (8.1. ábra), melyet egy átalakított U2-es repülőgépre (NASA ER-2) szereltek fel. Az AVIRIS (Airborne Visible InfraRed Imaging Spectrometer) egy repülőgépre szerelt látható fény és infravörös képalkotó spektrométer.[79] A spektrális felbontás 10 nm a teljes vizsgált spektrumban (380–2500 nm). Összesen 224 sávban készül egyidejűleg felvétel, sávonként 614 detektorra érkezik az energia (AFOV=30°, IFOV=1 mrad).
A térbeli felbontás és a lefedett terület szélessége függ a repülési magas-ságtól. A 20 km-es magasságban repülő ER-2 fedélzetéről 20 m felbontású kép készül, a lefedett terület szélessége kb. 11 km. Az alacsonyabban (4 km) repülő Twin Otter típusú gépről már 4 m-es felbontású képek készülhetnek, a lefedett terület szélessége ebben az esetben 2 km. A képi adatok mellett a repülési és egyéb műszaki adatok is a fedélzeten tárolódnak, 512 pásztázás (vonal) alkot egy képet és a tároláshoz képenként összesen mintegy 140 Mbyte helyre van szükség. A teljes repülés során rögzített adatok egy 16 Gbytos szalagos tárolóra kerülnek.
Az AVIRIS által előállított képet a Nap sugárzási tulajdonsága (maximális kisugárzás a zöld fény tartományában, lásd Wien-féle törvény), az atmoszféra anyagai (N, O, CO2, ózon, víz, egyéb elemek) és azok elnyelése határozza meg. Például a víz elnyelése miatt nagyon kevés energia gyűjthető az 1,4 és az 1,9 µm-es hullámhosszon (8.2. ábra).